آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که برای کاهش وزن متابولیسم بدنتان را افزایش دهید؟

متابولیسم چیست؟

زمانی که شما غذا می خورید این غذا در بدن تبدیل به انرژی شده، به مراحلی که بدن برای استفاده از غذا جهت تولید انرژی طی می کند متابولیسم گویند.

متابولیسم شامل چند مورد می شود:

  • متابولیسم پایه(60 70% انرژی حاصل از مواد غذایی صرف این متابولیسم شده)
  • فعالیت بدنی(20% انرژی حاصل از غذا صرف فعالیت بدن می شود)
  • انرژی حرارتی حاصل از غذا(10% انرژی حاصله صرف دریافت و هضم غذا میشود)

عواملی که باعث افزایش متابولیسم شده

  • افزایش فعالیت تیروئید(یک بیماری محسوب می شود)
  • فعالیت بدنی:در ورزشهای ایروبیک که ضربان قلب بالا می رود بر متابولیسم اثر مثبت دارد و باعث افزایش آن می شود. در واقع به گفته برخی دانشمندان ورزش های ایروبیک میزان متابولیسم زمان استراحت را افزایش می دهد که در این زمان ماهیچه ها جهت ریکاوری انرژی مصرف می کنند.
  • بعد از مصرف پروتئین ،متابولیسم زمان استراحت چند برابر نسبت به مصرف کربوهیدران یا چربی افزایش می یابد.
  • مصرف کربوهیدراتهای کمپلکس یا فیبر موجود در سبزیجات ،حبوبات و میوها نیز باعث افزایش متابولیسم می شود.
  • مصرف کافی مایعات نیز می تواند موجب افزایش متابولیسم شود.
  • مصرف آنتی اکسیدانها و ویتامین ب نیز می تواند موثر باشد.
  • مصرف حدود 300 تا 400 کالری در وعده صبحانه
  • مصرف 3 تا 4 بار ماهی در هفته
  • مصرف میان وعده ها در طی روز
  • استفاده از گیاهان دارویی چینی(چای سبز،جینسینگ و..)البته قبل از مصرف داروهای گیاهی با دکتر مشورت کنید.
  • ورزش در جهت رشد عضلات(ورزش با دستگاهای بدنسازی)
  • یوگا نیز می تواند در تنظیم متابولیسم نقش موثری ایفا کند.

روی جمله مقابل کلیک کنید :   چای لاغری دکتر سینا