امگا 3 یک اسید چرب ضروری می باشد.برای بدن انسان ضروری و در بدن ساخته نمی شود.از این جهت ما باید امگا3 را از مواد غذایی دریافت کنیم مواد غذایی مانند: ماهی های روغنی (ماهی سالمون،ماهی تن،ماهی هالیبوت) یا ]سایر منابع غذایی آن روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، گردو، روغن تخم کتان، سبزیجات برگ سبز و روغن کبد ماهی حاوی این روغن هستند.

این روغن نقش مهمی در عملکرد مغز و رشد و نموش دارد.طبق گفته جامعه قلب آمریکا هفته ای 2 بار باید ماهی استفاده شود.

مصرف امگا3 در زنان باردار،شیرده،و کودکان بسیار مهم می باشد ،اما باید توجه داشت از ماهی هایی باید استفاده شود که مقدار جیوه بسیار پایین دارند یا می توانند از مکمل های امگا3 بدون جیوه استفاده کنند.

امگا3 می تواند به عنوان یک ضد التهاب در بیماریهای آرتریت ،بیماری قلبی و سرطان مفید واقع شود. اگر مادر جنین در معرض کمبود این ماده باشد جنین مبتلا به بیماریهای چشم  و اعصاب می شود.

علائم کمبود این امگا3 در بدن شامل:خستگی،خشکی پوست،مشکلات قلبی،فراموشی،افسردگی می باشد.

تعادل بین روغن امگا3 با امگا6 در غذا باید وجود داشته باشد در واقع این دو با یکدیگر موجب ارتقاء سلامت می شود.

رژیم متعادل رژیمی است که مقدار امگا6 تقریبا دو تا چهار برابر امگا3 باشد. اگر این میزان درست رعایت شود کمتر فرد مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی می شود.چنین نسبتی با مصرف 2 بار ماهی در هفته به وجود می آید.

رژیم مدیترانه ای رژیمی است که کمتر از گوشت قرمز و بیشتر از غلات کامل، میوه ها ،سبزیجات تازه ،ماهی،روغن زیتون،سیر استفاده می کنند و این افراد کمتر مبتلا به بیماریهای قلبی شده چراکه این نسبت به خوبی رعایت می شود.

ماهی با جیوه پایین:

ماهی سالمون- ماهی تن- ماهی ساردین

مصرف این روغن باعث جلوگیری از بیماریهای زیر می شود:

  • کاهش فشار خون
  • کاهش کلسترول خون
  • کاهش وزن
  • درمان دردهای پیش از قاعدگی
  • بیماری های قلبی
  • بیماری دیابت
  • بیماری آرتریت
  • بیماری استئوپروز
  • اقسردگی و اختلالات دوقطبی
  • بیماریهای پوستی
  • بیماری آسم
  • بیماری کرون
  • سرطان پستان
  • سرطان روده
  • سرطان پروستات

روی جمله مقابل کلیک کنید :   چای لاغری دکتر سینا