رژیم کم کربوهیدرات

بسیاری از افراد تصورشان از رژیم گرفتن حذف مواد نشاست های از رژیم است در حالیکه این امر نه تنها مفید نیست بلکه اثرات زیان باری خواهد داشت.
غذایی که خورده میشود اثرآنی روی قدرت تفکر و حافظه دارد زیرا سلولهای مغزی برای فعالیت خود احتیاج به گلوکز (قند) دارند و همچنین مغز نمی تواند قند را برای استفاده خود ذخیره نمایند و بنابراین سلولهای مغزمتکی به قند هستند که از طریق جریان خون به طور مداوم به آنها میرسد.
رژیم های رایج کم کربوهیدرات تاثیر منفی روی فعالیت مغزی دارند زیرا نمیتوانند قند کافی را برای مغز محیا کنند، چراکه گلوکز از شکسته شدن کربوهیدرات در بدن بوجود می آید.
کربوهیدراتهای رایج در رژیم غذایی ما عبارتند از :برنج، نان، ماکارونی، سیب زمینی و سایر غلات مثل گندم و جو. از این گروه روزانه دریافت 11-6 در روز توصیه میشود و مصرف 5 واحد یا کمتر یک عادت غلط محسوب میشود. برای سلامت مغز توصیه میشود هر فرد حداقل 130 گرم کربوهیدرات در روز دریافت کند.

عوارض رژیم های کم کالری:

برخی از این رژیم ها حاوی 300-600 کالری می باشد که  شامل پروتئین و کربوهیدرات کم  یا ممکن است محدودیت کربوهیدرات بیشتر باشد فقط پروتئین و چربی. این رزیم ها به علت ایجاد ستون یا کتون در بدن باعث تهوع، استفراغ ،ادرار زیاد و بی اشتهایی می شوند. رژیم پر پروتئین موجب بی اشتهایی میشود و همچنین متابولیسم بدن را کاهش داده و بدن در مقابل رژیم گرفتن مقاوم می شود .

عوارض : کاهش فشار خون، ریزش مو، خشکی پوست، افسردگی و در نهایت برگشتن سریع به وزن اولیه.

روی جمله مقابل کلیک کنید :   چای لاغری دکتر سینا