شاید شما هم از زمره افراد چاقى باشید كه بارها رژیم هاى مختلف درمانى را امتحان كرده ولى در حین دوره رژیم لاغرى از ادامه آن صرف نظر كرده اید. بسیارى هم پس از كاهش وزن و با گذشت مدت زمانى كوتاه دوباره شروع به پرخورى كرده و به وزن قبلى و یا حتى به بیشتر از آن مى رسند این مسأله باعث سرخوردگى شده و معمولاً تمایل به ادامه رعایت رژیم غذایى یا شروع مجدد آن از بین مى رود. در مطلب زیر به بررسى علل شكست در رژیم هاى غذایى مختلف پرداخته مى شود.
انگیزه رسیدن به وضعیت سلامت جسمى و تناسب اندام:
اولین و مهم ترین انگیزه لازم براى رعایت یك رژیم غذایى علمى و خوب این است كه شما هدف خود را از كاهش وزن دقیقاً مشخص كرده و همیشه در طول دوره رژیم غذایى به آن فكر كنید. چاقى منشأ بسیارى از بیمارى هاست. امروزه در هر مجله و كتاب و یا سایت اینترنتى كه مطالعه مى كنید به طور حتم در خصوص مضرات چاقى مطالب بسیارى را مشاهده مى كنید. اگر ما مى خواهیم از رژیم غذایى مناسب براى كاهش وزن استفاده كنیم بایستى بدانیم كه از منشأ بسیارى از بیمارى ها پیشگیرى مى كنیم.در نظر گرفتن این موارد انگیزه كافى براى رعایت رژیم غذایى جهت رسیدن به یك وزن مناسب همراه با تناسب اندام را مى تواند در شخص ایجاد كند.

روی جمله مقابل کلیک کنید :   چای لاغری دکتر سینا


تعجیل در كم كردن وزن:
بسیارى از بیماران چاق كه براى كاهش وزن مراجعه مى كنند اولین خواسته شان این است كه سریعاً وزن كم كنند. تبلیغات وسیعى هم در این زمینه صورت گرفته و این باعث شده تا بیماران از مسیر اصلى خود منحرف شوند اما باید گفت صرفاً «نخوردن» باعث تحقق آمال و آرزوها نخواهد بود بلكه فرد باید خود را تغییر دهد یعنى عادات غلط غذایى و فعالیت هاى تغذیه اى خود را عوض كنید و این ترك عادت مستلزم گذر زمان مناسبى است مطمئن باشید اگر در رفتارهاى تغذیه اى خود تغییر ندهیم نمى توانید وزن خود را كم كرده و معده یك بافت عضلانى است و مثل همه عضلات دیگر بدن در صورت كار زیاد بزرگتر مى شود. باید سعى كنید با رعایت رژیم غذایى مناسب و تغییر در رفتارهاى غلط تغذیه اى براى یك دوره زمانى كاملاً مشخص كار كمترى از معده خود بكشید و حجم معده خود را كوچك نمایید. نقطه آرمانى شما جایى است كه روزى برسد نه اینكه غذایى را «نخواهید» بخورید بلكه اصلاً «نتوانید» آن را مصرف كنید بنابراین تعجیل در كم كردن وزن نه تنها راه موفقى نخواهد بود بلكه عوارض بسیارى از جمله سرگیجه، سردرد، عصبانیت و موارد دیگر را به دنبال خواهد داشت.
رعایت رژیم هاى غذایى غیر استاندارد
امروزه كتب مختلفى در زمینه رژیم نوشته شده است در این كتب روش هاى آب درمانى، رژیم هاى گیاه خوارى، رژیم هاى میوه خوارى، رژیم بستنى و هزاران مورد دیگر توصیه شده است. علم تغذیه رژیم هاى تك خوارى را نفى مى كند و پیشنهادش این است كه رژیم غذایى مفید و مؤثر رژیمى است كه از هر پنج گروه مواد غذایى تشكیل شده باشد یعنى در تركیبات آن پروتئین، كربو هیدرات (قند و شیرینى)، چربى، ویتامین ها و املاح به طور مشخص و دقیق لحاظ شده باشد. گروه هاى غذایى مختلف حاوى مواد موردنیاز براى بدن است كه مكمل هم هستند همه چیز در یك نوع ماده غذایى وجود ندارد بنابراین عدم رعایت رژیم صحیح غذایى سبب كمبودهاى جبران ناپذیرى مى شود كه ممكن است عوارض مهلكى را به دنبال داشته باشد. افرادى كه از رژیم هاى گیاه خوارى استفاده مى كنند باید بدانند كه آهن موجود در گیاهانى مثل اسفناج از نوع غیر قابل جذب براى بدن است و درصد كمى از آن جذب مى شود. آهن قابل جذب براى بدن آهنى است كه منشأ پروتئینى داشته باشد (گوشت قرمز). بنابراین كمبودهاى ناشى از رژیم هاى گیاه خوارى مثل كمبود آهن عوارض خطرناكى چون كم خونى، ریزش مو و موارد دیگرى را كه مربوط به آهن بدن است به دنبال خواهد داشت كه همین مسأله خود باعث ترس از رژیم به خاطر عوارض بد آن و بالاخره شكست در برنامه هاى مذكور مى گردد.
عدم پشتكار در رعایت رژیم غذایى
بسیارى از افراد چاق هستند كه براى كاهش وزن به متخصص تغذیه مراجعه و رژیم غذایى دریافت مى كنند این گروه در ابتدا انتظار دارند كه رژیم ارائه شده معجزه  اى ایجاد كرده و بتواند به راحتى وزن آنها را كم كند ولى این افراد یك یا دو سال بعد و با وزن بیشتر از وزن اولیه مراجعه و اظهار مى كنند مى خواهند دوباره شروع كنند. آنها كسانى هستند كه یك یا چند سال یك وعده غذایى را با خیال راحت نخورده اند چرا كه دائماً این احساس را داشته اند كه در رژیم هستند و یا اینكه غذاى كمترى خورده اند. ولى از تنقلات نتوانسته اند چشم بپوشانند در صورتى كه با رعایت رژیم غذایى مناسب مى توانستند در عرض چند ماه به وزن ایده آل خود رسیده و بعد از آن با خیالى راحت تر غذا خورده و فقط در فكر ثابت نگه داشتن وزنشان باشند. توصیه مى شود سعى كنید تمام عمر خود را در رژیم گرفتن صرف نكرده و خود را دائماً عذاب ندهید یك بار با جدیت و پشتكار فراوان شروع كرده، ادامه داده و به قول معروف تمامش كنید.
آیا رژیم غذایى تنها راه حل است؟
طى تحقیقات به عمل آمده اگر روزانه ۱۱۰۰ كیلوكالرى از میزان غذایى كه مى خورید كم كنید در عرض یك هفته یك كیلوگرم از وزن بدن شما كاسته خواهد شد. در تحقیق دیگرى همین مقدار كالرى كاسته شده است با این تفاوت كه ۶۰۰ كیلوكالرى از مواد غذایى روزانه كم شده و ۵۰۰ كیلوكالرى فعالیت بدنى جهت به اصطلاح سوزاندن مواد غذایى و در حقیقت دفع انرژى مصرفى تجویز شده است ولى جالب است كه در حالت دوم بیش از یك كیلوگرم در هفته كاهش وزن مشاهده شده است حال اگر ۷۰ كیلوگرم هستید حدود ۲۵۰۰ كیلوكالرى نیاز روزانه شما به مواد غذایى است در حالت اول شما بایستى غذایتان را تقریباً نصف كنید چرا كه بایستى ۱۱۰۰ كیلوكالرى روزانه كمتر بخورید و بتوانید هفته اى یك كیلوگرم وزن كم كنید ولى در حالت دوم شما فقط یك چهارم غذاى خود را كم مى كنید و با افزودن فعالیت بدنى بیش از یك كیلوگرم در هفته كاهش وزن مشاهده مى كنید در حقیقت در حالت دوم شما گرسنگى كمترى احساس خواهید كرد چرا كه غذاى بیشترى را مصرف مى كنید بنابراین توصیه مى شود رژیم غذایى را تنها راه حل براى كاهش وزن در نظر نگرفته و وزن خود را توأم با رژیم غذایى و فعالیت بدنى كم كنید.

انگیزه لازم براى رژیم گرفتن را براى خود مشخص كرده و دائماً به فكر آن باشید رژیم غذایى مناسب دریافت كنید، از ورزش غافل نشوید در كارتان جدیت و پشتكار به خرج دهید. عادات غذایى بد خود را شناسایى كرده و آنها را تغییر دهید. هیچ دارویى نیست كه بتوانید با آن یك شبه ره صد ساله بپیمایید.

روی جمله مقابل کلیک کنید :   چای لاغری دکتر سینا