مطالعات متخصصان تغذیه نشان داده است، افراد بزرگسال چاق که رژیم پر از لبنیات مصرف می کنند، بیش از افرادی که همان مقدار کالری به بدنشان وارد می کنند،اما مصرف لبنیات در آنها کمتر است، وزن کم میکنند وچربی می سوزانند.
این ماجرا تا حدی جدی است که محققان معتقدند اگر یک رژیم غنی از لبنیات را با رژیمی که از نظر مصرف لبنیات در حداقل است مقایسه کنید و مصرف کالری در هر دو رژیم در یک حد باشد، سرعت کاهش وزن و سوزاندن چربی در رژیم غنی از لبنیات 2 برابر است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبحانه این متخصصان معتقدند مصرف 2 تا 3 وعده فرآوردههای لبنی در روز در کاهش وزن تاثیر بسزایی دارد. در مطالعات قبلی هم نشان داده شده بود افرادی که رژیم می گیرند، اما رژیم آنها از نظر کلسیم غنی است در کاهش وزن موفق تر هستند. در بررسی جدید مشخص شد فایده لبنیات در کاهش وزن فقط به کلسیم مربوط نیست و مسئله بیش از اینهاست.
پیروزی لبنیات
اگر سه گروه رژیم غذایی را با توجه به محور قرار دادن لبنیات، با هم مقایسه کنید (با توجه به اینکه که کالری دریافتی هر سه گروه یکسان باشد) بهتر قضیه را درک می کنیم.
1-رژیم پر لبنیات که کل کلسیم دریافتی آن ا... 1300-1200 میلی گرم در روز است و از 3 تا 4 وعده غذایی حاوی لبنیات به خصوص شیر، پنیر و ماست تشکیل شده است.
2-رژیم غذایی حاوی مکمل های کلسیم اما لبنیات اندک که کلسیم دریافتی آن 1300-1200 میلی گرم در روز است و تنها یک وعده غذایی آن را لبنیات تشکیل می دهد، به اضافه اینکه 800 میلی گرم مکمل کلسیم استفاده می شود.
3-رژیم حاوی کلسیم کم و لبنیات کم که کل کلسیم دریافتی آن 500-400 میلی گرم در روز بوده و تنها یک وعده غذایی آن حاوی لبنیات باشد.
البته توجه داشته باشید لبنیات مصرفی در رژیم های غذایی حتما باید از نوع کم چرب باشند. در این سه گروه تمام افراد وزن کم کرده اند، اما گروه اول که رژیم غذایی آنها از نظر لبنیات غنی بوده بیش از دو گروه بعدی وزن کم کرده است. گروه دوم نیز نسبت به گروه سوم، وزن بیشتری از دست داده اند، تفاوت آنقدر زیاد بود که گروه اول 11 درصد کل وزن خود را از دست دادند در حالی که این میزان در دو گروه دیگر کمتر از 6 درصد بود.
نکته جالب اینجاست که در گروه اول مقدار چربی از بین رفته به خصوص در ناحیه تنه و شکم بسیار بیش از دو گروه دیگر است. همان طور که می دانید، افزایش چربی دور شکم با خطر حمله قلبی و سایر مشکلات سلامت ارتباط دارد.
چرا لبنیات؟
این که چه اتفاقی می افتد که لبنیات چنین تاثیری بر روی کاهش وزن دارد، قابل اهمیت است، کلسیم باعث تجزیه چربی در سلول های ذخیره کننده چربی می شود و تحقیقات نشان داده است کلسیم موجود در لبنیات دراین باره بهتر عمل می کنند. لبنیات در کاهش چربی بسیار موثر عمل می کند، که هنوز دلیل آن مشخص نیست، متخصصان معتقدند وجود بعضی از املاح در فرآورده های لبنی مثل فسفر و منیزیم باعث افزایش کارایی کلسیم در سوزانده و تجزیه چربی در سلول ها می شود. ضمنا پروتئین موجود در فرآورده های لبنی به حفظ عضله و افزایش متابولیسم کمک می کند.
یک رژیم غذایی پر از لبنیات
در این رژیم میزان کالری دریافتی شما 1600-1500 کالری است، این رژیم 696 گرم کربوهیدرات مصرف می شود که 47 درصد کالری را تامین می کند. 105 گرم پروتئین مصرف می شود که 29 درصد کالری تامین می کند و 39 گرم چربی که 24درصد کالری را تامین می کند.
- صبحانه: سه چهارم فنجان غذای حاوی غلات مثل نان جو با صبحانه های آماده شده از ذرت و غلات دیگر که البته این غذا نباید شیرین شده باشد، سه چهارم فنجان شیر کم چرب، سه چهارم فنجان توت فرنگی یا تمشک، گیلاس، شاه توت و یک دوم فنجان آب پرتقال.
- نهار:برای نهار سالادی پیشنهاد می کنیم که بسیار مفید است. یک فنجان سبزیجات مختلف مورد علاقه (کاهو، کلم، اسفناج و..) 3 تکه متوسط گوشت مرغ بدون چربی و کباب شده، یک چهارم فنجان گوجه فرنگی ریز شده، یک برش متوسط پنیر کم چرب، یک دوم فنجان لوبیا (هر نوع که مایل باشید) یک چهارم فنجان ذرت پخته، 1 یا 2 قاشق نهار خوری سس که حاوی مایونز نباشد و از روغن زیتون، سرکه یا آبلیمو و سبزیهای معطر (نعنا، ترخون و...) تهیه شده باشد.
- میان وعده: برای میان وعده می توان از ماست کم چرب ساده یا طعم دار (میوه ای) و موز استفاده کرد.
- شام: یک سوم فنجان برنج، یک فنجان سبزی مثل کلم، گل کلم و هویج، یک دوم فنجان قارچ، یک قطعه متوسط پنیر کم چرب یک چهارم چایخوری روغن زیتون، آبلیموی تازه
- میان وعده قبل از خواب: سه چهارم فنجان شیر کم چرب، 2 قطعه متوسط پنیر، یک فنجان ماست.
نوشیدنی لبنیاتی
اگر دوست دارید نوشیدنی مفیدی میل کنید، نوع لبنیاتی آن بهتر از نوشابه های گاز دار یا نوشیدنی های حاوی مواد رنگی است.
به این ترتیب شما همزمان با نوشیدن یک ماده خوشمزه، لبنیات هم دریافت می کنید، مواد مورد نیاز شامل 2 فنجان قهوه یا نسکافه، 2 فنجان شیر بدون چربی، یک قاشق پودر کاکائو، یک قایش غذاخوری شکر ومقداری وانیل. قهوه را در ظرفی بریزید و شیر و پودر کاکائو و وانیل را اضافه کنید و 5 دقیقه بهم بزنید. این نوشیدنی حاوی: 130 کالری، 2 گرم چربی، 1 گرم چربی اشباع شده، 5 میلی گرم کلسترول، 130 میلی گرم سدیم، 30 درصد کلسیم است.
نکته مهم در مصرف لبنیات این است که باید کالری آن کم باشد و به همین دلیل لبنیات کم چرب یا فاقد چربی توصیه می شود. به شما قول می دهیم اگر میزان مصرف لبنیات در رژیم غذایی تان را به خوبی رعایت کنید خودتان به معجزه مصرف لبنیات پی می برید.

روی جمله مقابل کلیک کنید :   چای لاغری دکتر سینا